Animasi tradisional
Apakah
animasi tradisonal?
Animasi tradisional juga dikenali sebagai
animasi cel atau animasi yang dihasilkan dengan tangan iaitu setiap proses
melibatkan tangan.Animasi tradisional merupakan
proses yang digunakan untuk filem-filem animasi yang paling lama iaitu
pada abad ke-20.Bingkai individu filem animasi tradisional adalah gambar-gambar
lukisan, yang mula-mula dilukis di atas kertas. Untuk mencipta ilusi
pergerakan, setiap lukisan berbeza sedikit daripada yang sebelumnya. Lukisan
yang animator dikesan atau salinan ke helaian
telus yang dipanggil cels, yang dipenuhi dengan cat dengan warna-warna
yang diberikan atau nada di sebelah yang bertentangan dengan lukisan garisan.
Cels ciri-ciri yang lengkap gambar satu demi satu ke filem filem terhadap latar
belakang dicat oleh kamera.
Proses animasi cel tradisional menjadi
usang pada awal abad ke-21. Hari ini, lukisan animasi dan latar belakang sama
ada diimbas ke dalam atau dikeluarkan terus ke dalam sistem komputer. Pelbagai
program perisian yang digunakan untuk warna lukisan dan simulasi pergerakan
kamera dan kesan. Sekeping akhir animasi keluaran kepada salah satu daripada
beberapa media penyampaian, termasuk filem mm tradisional 35 dan media seperti
video digital yang baru. "Melihat" animasi cel tradisional masih
dikekalkan, dan kerja-kerja animator watak 'kekal pada dasarnya sama sejak 70
tahun yang lalu. Sesetengah pengeluar animasi telah menggunakan istilah
"tradigital" untuk menggambarkan animasi cel yang menggunakan
teknologi komputer yang banyak.
Contoh filem ciri animasi tradisional
termasuk Pinocchio (Amerika Syarikat, 1940), Animal Farm (United Kingdom,
1954), dan Akira (Jepun, 1988). Tradisional filem-filem animasi yang dihasilkan
dengan bantuan teknologi komputer termasuk The Lion King (US, 1994) Sen to
Chihiro no Kamikakushi (Spirited Away) (Jepun, 2001), dan Les Triplettes de
Belleville (2003).
Animasi Penuh merujuk kepada proses
menghasilkan filem-filem yang berkualiti tinggi secara tradisional animasi,
yang kerap menggunakan lukisan terperinci dan pergerakan munasabah. Filem
animasi sepenuhnya boleh dilakukan dalam pelbagai gaya, dari kerja-kerja yang
lebih realistik animasi seperti yang dihasilkan oleh studio Walt Disney (Beauty
dan Beast, Aladdin, Lion King) kepada gaya yang lebih 'cartoony' orang-orang
yang dihasilkan oleh Warner Bros animasi studio. Banyak ciri-ciri animasi
Disney adalah contoh animasi penuh, yang bukan Disney kerja-kerja seperti
Secret of NIMH (AS, 1982), Giant Besi (US, 1999), dan Nocturna (Sepanyol,
2007).
Animasi terhad melibatkan penggunaan lukisan
yang kurang terperinci dan / atau lebih digayakan dan kaedah pergerakan. Yang
dipelopori oleh artis-artis di Productions American studio Amerika Syarikat,
animasi terhad boleh digunakan sebagai satu kaedah ungkapan seni digayakan,
seperti dalam Gerald McBoing Boing (US, 1951), Yellow Submarine (UK, 1968), dan
banyak anime yang dihasilkan di Jepun. Kegunaan utamanya, bagaimanapun, telah
menghasilkan kandungan animasi kos efektif untuk media seperti televisyen
(kerja Hanna-Barbera, Filmation, dan lain-lain studio animasi TV) dan kemudian
internet (kartun web).
Rotoscoping adalah satu teknik, dipatenkan
oleh Max Fleischer pada tahun 1917, di mana animator mengesan pergerakan
hidup-tindakan, bingkai oleh bingkai. Filem sumber yang boleh secara langsung
disalin dari menggariskan pelakon 'ke dalam lukisan animasi, seperti dalam Lord
of the Rings (US, 1978), atau digunakan dengan cara diolah dan ekspresif,
seperti dalam Life bangun (US, 2001) dan A Scanner gelap(US, 2006). Beberapa
contoh lain adalah seperti berikut: Bomba dan Ice (USA, 1983) dan Heavy Metal
(1981).
Live-action/animation adalah satu teknik,
apabila menggabungkan watak-watak yang ditarik tangan ke tembakan tindakan
secara langsung. Salah satu yang lebih awal menggunakan ia Koko the Clown
apabila Koko telah diambil lebih rakaman tindakan hidup. Contoh-contoh lain
termasuk Siapa yang frame Roger Rabbit? (USA, 1988), Space Jam (USA, 1996) dan
Osmosis Jones (USA, 2002).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar